Nyhetsbrev

Motta siste nytt fra Arbeidsliv i Norden med e-post. Nyhetsbrevet utkommer 9 ganger i året.

(Påkrevd)
Du er her: Forside i Artikler i Debatt i Debatt 2022 i Blir de vänsterhänta diskriminerade?

Blir de vänsterhänta diskriminerade?

Den 13 augusti är det de vänsterhäntas dag. Det är i år 46 år sedan dagen som ska fira det unika och annorlunda som vänsterhänta står för, lanserades. Men dagen har aldrig riktigt slagit igenom och det är något av ett mysterium varför de vänsterhänta aldrig organiserat sig bättre.
Opp ett nivå

Denne mappen er tom. For å legge til innhold, bruk 'Legg til nytt innhold'-knappen eller lim inn fra en annen mappe.

Side-alternativer

Vinka till fotografen!

Uppmaningen visar att tre av de åtta redaktionsmedlemmarna i Arbeidsliv i Norden som möttes i sommar är vänsterhänta. Det ger en högre andel än den hittills största undersökniongen som gjorts. Den kommer fram till att 10,6 procent av befolkningen (i alla fall i Europa och USA) är det. Från vänster: Marie Preisler, Hallgrímur Indridasson, Fayme Alm, Björn Lindahl, Gunhild Wallin, Bengt Östling, Kerstin Ahlberg och Rólant Waag Dam. Läs mer om AIN:s redaktion här: 

Nedanför berättar en av våra vänsterhänta medarbetare oim sina erfarenheter.

Venstrehåndet journalist

Foto: Tomas Bertelsen

At være venstrehåndet har ikke fyldt ret meget i mit arbejdsliv som journalist. Men dog lidt:  Når jeg under interviews laver håndskrevne noter på en blok, holder jeg om kuglepennen på en lidt akavet måde for at undgå at hånden udtværer det, jeg lige har skrevet. Og 25 år med den arbejdsstilling er måske en del af forklaringen på en stivhed, jeg har i venstre skulder. Det har jeg aldrig overvejet, før redaktøren gav mig til opgave at skrive nogle linjer om at være venstrehåndet. En form for arbejdsskade…

Mit eneste egentlige venstrehånds-redskab er en Fiskars universalsaks med håndtag og blade til venstrehåndende brugere. Sådan én fik jeg af mine forældre, fordi jeg tit lavede papirklip, og jeg har saksen endnu.

Jeg har ikke mødt diskrimination eller følt mig forkert over at være venstrehåndet. Jeg blev ikke tvunget til at skrive med højre hånd, da jeg startede i skole i 1970erne, men min særhed blev tit påtalt af klassekammerater, og jeg blev ofte spurgt, ”om jeg var kejthåndet” – et udtryk som var ret almindeligt. Jeg havde lært derhjemme at svare, at ”vi venstrehåndede er ikke kejtede men derimod mere kreative end jer andre.” I dag er der meget sjældent nogen, der kommentarer, at jeg er venstrehåndet.

Vi venstrehåndede har også fordele, har jeg erfaret: jeg er begyndt at spille tennis, og har ikke de kvaler med at få skik på min baghånd, som mange af de andre nybegyndere på mit hold.

Marie Preisler

Nyhetsbrev

Motta Arbeidsliv i Norden gratis med e-post. Nyhetsbrevet utkommer 9 ganger i året.

(Påkrevd)
h
This is themeComment